Innehåll är centralt till hela SEO processen. Att skriva Innehåll i sig är enkelt om än tidskrävande, att skriva bra innehåll ur ett SEO-perspektiv är desto svårare.
Sökord – Content bör skrivas i åtanke med de sökord sökordsanalysen resulterat i. Detta är en av de viktigaste indikationerna för Google gällande sidans innehåll.
Rubrikstruktur – Att ha rubriker som sammanfattar sidornas innehåll på ett strukturerat sätt underlättar båda läsarens upplevelse samt Googles crawlande. Dessa bör skrivas med sökordsanalysens resultat i åtanke.
Internlänkning – Internlänkning (och i viss mån extern sådan) är en av de bästa indikatorerna för Google för att avgöra hur viktig en sida är i förhållande till andra.
Geo – Ifall hemsidan och företaget avgränsas inom ett visst geografiskt område skall detta tydligt framgå för besökaren samt Google.
Längd – Längden på content som återfinns på hemsidan bör vara minst lika lång som ens konkurrenter på 1:a sidan.
Densitet – Det är viktigt att skriva content där sökordens densitet är inom ramarna av vad Google anser vara lämpligt.
Duplicate – Att ha duplicerat innehåll kan leda till att man blir straffad av Google.
Externlänkning – Externlänkning har en viss effekt på SEO och bidrar samtidigt till att ens sida kan framstå som mer legitim.
Grammatik – Grammatik är viktigt för SEO då det påverkar upplevelsen för läsaren vilket i sin tur kan leda till en sämre ranking och konvertering om besökaren snabbt lämnar sidan eller inte känner att sidan är tillräckligt seriös.